Kat och hundarna

Alla inlägg under december 2010

Av KAT - 31 december 2010 15:15

Sista dagen på 2010

 

Vi tog en lång tur i det underbara vädret idag här ute på landet.

    

Kallt i luften och solen sken på oss hela promenaden

  

Inga bilar som störde oss eller andra ljud, bara knastret under kängorna hördes

  

Garp tänkte gräva upp vägen

   

Passa dig mallefjant annars tar jag dig!

   

Ettan

  

 En härlig start på våran semester i Katrineholm...... 


GOTT NYTT ÅR!!!!



Av KAT - 29 december 2010 21:50

Diverse bloggbilder på de två mupparna.....


                                                                                                       

Av KAT - 28 december 2010 22:52

Lumpen?

 

Men vänta lite här nu ska JAG gå lumpen? HJÄLP!!


Kursens syfte - 2 veckor lång kurs som riktar sig till de som inte gjort värnplikt.


Kursens mål - Du ska efter kursen kunna hantera eldhandvapen i en stridssituation och ingå i grupp vid försvar av egen arbetsplats, verksamhet eller objekt. Du ska också kunna påbörja grundläggande befattningsutbildning eller motsvarande efter kursen.


Kursbeskrivning - Detta är en tuff grundutbildning. Kursen motsvarar den första delen av värnpliksutbildning med inriktning på personlig färdighet.

Utbildningen präglas av högt tempo med fysiskt och psykiskt ansträngande tjänst. Fysträning kommer att genomföras både enskilt och i grupp.

På schemat återfinns även sjukvård, vapentjänst, skyddstjänst och fälttjänst, samt teoretiska pass om folkrätt och totalförsvar.

Delar av utbildningen genomförs i fält.


Med andra ord jag ska bo i skogen och skjuta på saker i två veckor.

Det står att man ska vara i god psykiskt balans. Det förstår jag verkligen men hur är den balansen efter två veckor i skogen??   


Jag laddar på att göra detta vecka 20-21 på Väddö......

Vi får se om det finns plats då.......Vilken semester det kommer bli......SPÄNNANDE är bara förnamnet!







Av KAT - 27 december 2010 18:13

Har någon en ny kropp till mig?

 

Just nu känns det lite negativt, jag vill ha en ny kropp.

Trött på den här faktiskt som bara gnäller över krämpor och hjärtstrul!

Kroppen gnäller också hela tiden att den är trött och sliten, av vadå frågar jag den då? Men jag får inget svar......Oförskämt!


Nåja idag tog jag kroppen till läkaren för en koll på hjärtat igen.

Det blev inget EKG idag men däremot skickade läkaren en remiss till Sophiahemmet där ska jag göra ett arbetssprov på lilla hjärtat.

Så nu blir det ytterligare lite väntan innan jag kommer dit och får svar!


Jag fick i alla fall blodprovsvaren idag och allt såg bra ut.

- HB 118 precis på undre gränsen

- Järn OK nära undre gränsen där med

- Sköldkörteln OK

- Njurar OK

- Blodtryck OK 130/80

Sen var det en massa annat som jag glömt men allt var inom gränserna.


Självklart frågade jag läkaren om jag kunde träna.....

Ja, promenera kan du göra men den där militärträningen får du vänta med en stund till........Bla bla bla.......Men jag lyssnar väl på läkaren då.....Mot min vilja! 

VILA = Katarina


  


På torsdag är det dags för semester till och med 9/1!!!

Yes, det ska bli härligt att bara få strosa runt med hundarna hela dagarna....











Av KAT - 26 december 2010 11:53

Nu är det dags att bli lite sentimental...

  

Jag vill passa på att tacka Er alla som hjälper och stöttar mig i min träning.

Herregud fattar NI hur jobbigt det är? Att med denna vikt som jag bär på att då köra NMT? Jag fattar det inte riktigt själv. Hur orkade jag överhuvudtaget att för 8 kg och si så där 9 månader sedan pallra mig iväg till det första passet? Jo, för JAG hade bestämt mig att må bättre och få bukt på min depressionen en gång för alla! Fattar NI också hur jäkla bra jag mår nu? Hur bra kommer jag inte att må sedan när jag orkar ännu mera?

Jag kommer aldrig glömma mitt första pass på NMT och jag kommer ALDRIG glömma träningsvärken efteråt! Jisses vilken smärta.....

Men jag bara älskar denna träningsform och träningsvärken hör väl till?


BRUNO - Tack för alla jättebra pass under dessa två rookie omgångar. Tack också för alla dina omtänksamma frågor på facebook hur jag mår när jag varit skadad och nu har nåt med hjärtat!

Tack Bruno för att DU bryr dig.....


ANNE-LI - Denna härliga kvinna som med sitt genom snälla sätt alltid bryr sig hur jag mår och alltid tar sig tid att lyssna. Tack också för de överraskande sms som jag fick när jag var på akuten med hjärtat.

Tack Anne-Li för att DU är en sån snäll människa


JENS - Som med alltid dina peppande ord får mig att må bra.

Jens som alltid säger snälla saker och lyfter människor till att må bättre.

Tack Jens för att DU får mig att må bättre

  

SUSSIE - Vilken glädjespridare på alla pass. Du verkligen får mig att tro på mig sjäv och att jag kommer att klara det.

Tack Sussie för att du peppar mig

 

MARATHON MIA - Vilken inspirationskälla du är! Alltid lika glad och trevlig. Kommer aldrig glömma när DU hejade på mig när jag sprang mitt första lopp Snöfemman.

"Kom igen Katarina, sträck på dig, stolt hållning"

Kändes helt overkligt! Du är faktiskt en helt normal människa (nja, kanske inte helt normal) För att springa 25 mil känns liiiite onormalt......

Tack Mia för att DU inspirerar mig

 

  

 

Vad hade jag gjort utan mina underbara och fantastiska träningsvänner?


ÅSE - Åse tog hand om mig på mitt allra första pass när jag inte ens orkade springa, denna snälla tjej som alltid hjälper alla andra.

Åse som alltid säger till mig att jag kommer fixa det.

Åse som alltid ropar "Kom igen Katarina" på passen.

Tack Åse för att DU hjälper mig att tro på mig själv

 

RITA - Av någon konstig anledning så hamnar alltid Rita bakom mig i löpningen på passen, Rita stöttar mig alltid, ibland med en hand på ryggen och ibland med några lyftande ord.

Tack Rita för att DU hjälper mig med en hand på ryggen när det känns tungt

 

HILLEVI - Vilken glädjespridare, jag blir alltid så glad av dig Hillevi.

Att läsa dina böcker får mig att undra hur har du klarat dig så bra, vilken styrka du har inom dig. Hillevi du är den som som har vågat ställa frågorna hur jag tog mig mod att gå till NMT och vad det var som fick mig att gå dit.

Tack Hillevi för att du berör mig till tårar med dina frågor och krönikor

 

  

 

 

 





Av KAT - 25 december 2010 21:45

Ja vad hände egentligen 2010?

 

December 2009 - Åkte jag på Bioresonansterapi. Då fick jag se alla överbelastningar i min kropp. La om kosten helt och hållet. Har slutat med gluten, vete, mjölk, smör, grädde ja allt inom mjölk....

Detta har nu ersatts av soyaprodukter och vetefrittmjöl.

Detta var min ena födelsedagspresent till mig själv!


Januari 2010 - Jag mår fantastiskt bra, nu känner jag hur sjuk jag har varit hela mitt tidigare liv! WOW vilken känsla!


Februari - Var det dags för återbesök till Bioresonansterapin, nu hade jag inga överbelastningar i kroppen av vete, gluten m.m

Gick på koppning!

Pigg, piggare PIGGAST!!!


Mars - Var på NMT för första gången en prova på dag i Fiskartorpet!

Detta var min andra födelsedagspresent till mig själv!

22/3 drog NMT igång på allvar (Rookie)

Då vägde jag cirka 8 kg mer än vad jag gör idag!


April - Drog på mig benhinneinflammation och fick bryta träningen, vilade i stort sett hela sommaren. Enda skillnaden nu var att jag inte gav upp trots skadan utan lagade den och laddade för nästa rookie omgång på NMT.


Maj - Passade på att gå ner några kilon under min vila!


Juni - Hopp och lek med vila


Juli - Hopp och lek med vila


Augusti - Flyttar till egen lägenhet i början och köper nya löparskor med inlägg.

I slutet av Augusti drog rookie omgång 2 igång, dags att ladda för 12 veckors hård träning!


September - Gjorde fystest vilket hade förbättrats sedan förra gången!

Skadade knät under träningen men det var bra veckan efter.


Oktober - Dags för Bioresonansterapi igen


November - Skadade ljumsken på träningen och blev livrädd att jag inte skulle kunna fullfölja NMT!

20/11 SPRANG JAG MITT FÖRSTA LOPP!! Snöfemman.......

29/11 hade vi återigen fystest vilket hade förbättrats igen.......


December - Ja vad säger man? NMT förbud för att hjärtat strular lite. Men vad gör det 2010 var mitt år! Jag har vunnit många fajter med mig själv detta år.


Nu sitter jag här i soffan och har två träningsmål för 2011......

Mitt midjemått ska ner till 80 cm

Vikten ska ner till 72 kg (till att börja med)


De andra målen tar jag sen men detta är två viktiga delmål för mig, dels för att må bättre men framförallt att minimera risken för hjärt och kärlsjukdomar.


Testa ditt BMI HÄR


Vad har du för mål?


  







Av KAT - 25 december 2010 15:52

Dags att kamma till sig? Gamla vanor är äckliga.

 

Igår var det julafton och jag hoppas att de allra flesta har haft en trevlig och skön jul, tyvärr vet jag av erfarenhet genom att ha bott med en polis som jobbade på Norrmalms polisstation i några år att så verkligen inte är fallet.

Under julen ökar kvinnomisshandeln enormt och många barn far illa. Det är verkligen tragiskt eftersom julen ska vara en familjesammankomst......  


Jag hade i alla fall en bra julafton detta år!

Jag var hemma hos min bror med familj i Tyresö, där tillbringade jag och mina hundar hela dagen. Vi åt gott (kanske för mycket) och kollade på Kalle Anka.

Sen bakade jag chokladbollar som vi alla mumsade på till fikat.

Linn min brorsdotter hade dukat så otroligt fint att hon borde jobba med design och inredning i framtiden. Linn du har öga för det där  

Efter visiten hemma hos min bror for jag vidare hem till Ninz & Glimz och hennes goa vänner. Snacka om att sitta och garva! Nina tog fram sååå sjuka saker på sin dator att ni inte kan aaaana. Jag vågar inte ens lägga in de här.

NINA DU ÄR SKEV!!   


Idag har jag bara varit slö, jag och hundarna var ute en timme och knallade förut men efter det så gör jag INGENTING!

Det är verkligen dags att kamma till sig men jag orkar inte.

Nu vet jag inte riktigt vad som händer med mig?

- Äter dåligt

- Sover dåligt

- Dricker dåligt (vatten alltså)

Kanske är det därför som jag inte har någon direkt energi? Att äta för fett och för mycket socker är inte det bästa för någon och speciellt inte för mig!

Näää nu är det dags att vända skutan i rätt riktning.

Jag kanske rent ut sagt tycker synd om mig själv och har hamnat lite i gamla vanor? Nej fy fan där vill jag inte vara... Blä, usch fyyyyy.....

Jag vill och SKA må bra!


  

Så nu ger jag mig själv en bukett blommor  









Av KAT - 24 december 2010 11:00

Hillevi min goda vän från träningen har skrivit en debatt artikel i Aftonbladet.

Läs den gärna HÄR

Den berör oerhört mycket och är tyvärr alldeles för vanlig.....

Julen är inte så underbar för alla, tänk på det!

Ta hand om varandra en dag som denna och ställ ifrån er alkoholen.....

Det kanske finns julmust som alternativ?

Detta är barnens tid.....


Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards