Kat och hundarna

Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

Jag tackar allra ödmjukast

Av KAT - 19 februari 2011 17:24

För allt stöd och jag blir glad att det finns några kvar i rottisvärlden som verkar jobba mot en friskare ras.

Tack till alla er som har hört av er till mig angående detta.

  

Detta mail fick jag av uppfödaren av Grindsjöns Kennel

  

Hej Katarina!

 

Enligt min åsikt riktar man frågor direkt till den person det berör. Alltså via telenon, ett möte eller möjligen mail. Ett gästboksinlägg kan i mitt tycke aldrig vara rätt forum för viktiga frågor.

 

Öppenhet och ifrågasättande är viktigt. Frågan är sedan hur man på bästa vis för en diskussion. Återigen, en gästbok är verkligen helt galet. Ett verkligt tråkigt och i mitt tycke billigt sätt att kasta ur sig sina egna åsikter utan genuint intresse för att ta reda på hur tankarna gått.

 

//Camilla

  

Jag säger som min gode vän: Frågan kvarstår, hur tänkte hon?

  

I gästboken fortsatte den livliga diskussionen......

  

Camilla says:
För min del ligger inte det småaktiga i att ifrågasätta saker, utan i hur man gör det. Jag är absolut inte rädd att förklara hur jag tänker, så som sagt, välkommen att ring. Det är betydligt bättre än sånt här som jag upplever som rena pajkastningen. För min del är detta ärende avslutat här och nu.
  
Sid says:
Katarina, det finns ingen som vet arvsgången när det gäller EP, detta forskas det på och det torde du veta. Så att säga att det är nedärvbart - ja men ingen vet hur arvsgången är, så att använda det i en sådan här diskution är som kasta bensin på elden. Håller med Camilla, det är rent pajkastning och oseriöst att föra en diskution på ett forum. Dessutom har du lagt ut detta på div andra ställen, vilket är ytterligare bevis på "pajkastning'
 
Finns det något att tillägga?
Ja här är tråden på facebook......
 
    • Sara Benkarcik Fd Kalén Finner inga ord :( Men man får inte ifrågasätta något så anklagar man visst alltid!! Man efterlyser att man ska fråga källan direkt och inte springa med skitsnack?? OM man gör detta så får man såna här svar??!! ILLA!! Men har man hållt på i 15 år och tro sig veta vad man håller på med så är allt frid och fröjd?
      Igår kl. 10:28 ·
    • Sara Benkarcik Fd Kalén Är det någon/några som vet om G kullen så är ju du en av dem iaf!! Så jag vet inte vem mer än uppfödaren till G kullen som har mer kött på benen?! Ägarna kanske!! Och du är ju en av dem!!
      Igår kl. 10:30 · · 1 personLaddar ...
    • Jennifer Brandt
      Det är helt åt helvete! Varit med om detta tidigare hos bland annat gråhundar, jämthundar och Finnspetsar! På den tiden linjeavel inte ansågs som inavel! Sönderavlade raser medförde EP där vi också, tyvärr fick hos en av våra Finnspetsar! T...urligt nog fick hon bara anfall 3-5 gånger under hennes liv! Det man dock kan göra är att anmäla kenneln till SKk! Eftersom de knappast står bakom detta när hon också har vetskapen om det, och det är knappast någon tjyvparning! är till och med säker på att hon kan få böter, alt "bli av med" sin kennelverksamhet! Vilket jag skulle rekomendera! Visa mer
      Igår kl. 10:35 ·
    • Jennifer Brandt Måste också få säga att hon är en jävla häxa!
      Igår kl. 10:38 ·
    • Anki Jernberg Nej händer inget på skk. Då dessa tikar inte är sjuka. Man blir såå less.
      Igår kl. 10:40 ·
    • Jennifer Brandt
      Va??? Mycket mycket märkligt! Min far har kennel, vi hade en tik med höftledsproblem och som tyvärr fick valpar genom tjyvparning!!det tog inte många dagar från att valparna var födda förens SKK skickade hem anmälan där de krävde en förklar...ing till varför hon fick valpar! De hotade då också med böter och att göra kenneln "obrukbar"! Eftersom det då var en tjyvparning och när vi väll upptäckte att hon hade valpar i magen var det förssent att ge tiken en abortspruta! Kan dock tillägga att dessa valpar har det inte avlats vidare på! Men när det kommer till EP och avel så är det ju helt åt helvete! Jag trodde SKK verkade för en frisk avel? Visa mer
      Igår kl. 10:46 · · 1 personLaddar ...
    • Katarina Thorén Ibland undrar jag verkligen om vi jobbar mot en friskare ras? I rottisvärlden upplever jag det som att det ska smusslas med sjuka hundar.....
      Igår kl. 10:50 ·
    • Tiina Aalto Känsligt ämne tydligen. Självfallet vill hon inte ha inlägget i sin gästbok så att andra ser vilka skumraskaffärer hon pysslar med. Starkt gjort av dig! Kram!
      Igår kl. 11:26 · · 2 personerLaddar ...
    • Annelie Friman det som är så sorgligt är att idag måste du vara så otroligt insatt vad som händer "bakom stängda dörrar" när du letar rottis. Det räcker inte att göra sin läxa på hund/avelsdata, kontrollera syskon tidigare avkommor på mh, mt och röntgen. Alla de här sjukdomarna vi inte SER pga att de inte är krav på att registrera dem någonstans. DET skrämmer mig mer...
      Igår kl. 16:35 · · 6 personerLaddar ...
    • Madeleine Johansson vet inte hur jag ska reagera med mer än förtvivlan över var rasens sundhet är på väg.:-(((((
      för 22 timmar sedan ·
    • Madde Daleo Blir lessen... Vad hande med Sunda fornuftet??
      för 21 timmar sedan ·

  •   Ha en fantastiskt härlig lördag allihopa!

      



     
     
    saajaa

    saajaa

    19 februari 2011 18:02

    Ja du Katarina något svar från Camilla lär inte komma om HUR HON TÄNKTE!!!! Finns inget som försvarar att denna kull ska gå vidare i avel på något sätt!! Spelar ingen roll hur fina eller hur bra mentalt dom är!! Dom BÄR på EP och innan man VET hur arvsgången går så ska de inte användas i avel!!

    Det finns i de flesta fall av EP flera drabbade med liknande linjer och man kan som oftast hitta gemensamma nämnare. Så VARFÖR chansa känner jag!! Står och faller uppfödningen om inte denna kull går i avel? Ne jag tror inte det..

    OJ det blev långt men det ÄR ett känsligt ämne och ingen vill väl medvetet köpa en valp ifrån en kombination där det finns en stor risk att man får en sjuk hund?? :( VEM skulle jag då vilja veta lånar ut sin hane till detta?? Lika oseriöst det.. Men den kanske kommer från samma kennel!! Den som lever får se!!

    Kram på dig gumman och ha en härlig natt på jobbet ;)

    http://www.kiinaxx.se

    KAT

    19 februari 2011 19:00

    Nej Saraså är fallet vilket är väldigt tråkigt, jag hoppas att du som uppfödare skulle ha svarat på frågan. Jag vet också att de är fina och snygga men kostymen MÅSTE komma efter hälsan.

    Japp de är alla bärare av EP så det borde uppfödaren ta i beaktande tycker jag.

    Kram bästa Sara

     
    Ingen bild

    Lena

    19 februari 2011 19:16

    Tycker detta är skrämmande !! Bra försök Kat..

    Kramen
    Lena

    KAT

    19 februari 2011 21:29

    Ja eller vad man ska kalla det?

    Ha ha

    kram

     
    Glimz

    Glimz

    19 februari 2011 19:27

    Det enda "farliga" i detta, är att en fråga är ställd & jag kan fortfarande inte se något svar.
    Frågeställaren har oxå endast upplyst UF om vetskapen om G-kullen & undrar sen enkel, hur tänkte du nu?

    Vänligen -Nina

    http://ninz.bloggagratis.se

    KAT

    19 februari 2011 21:30

    Ja precis Hur tänkte du? Men så blev inte fallet...


    kram

     
    Stattinskan

    Stattinskan

    20 februari 2011 06:48

    Nu är jag ju ny här inne och har inte följt med i den här historien. Däremot tycker jag att alla sätt att väcka debatt är bra! Yttrandefriheten finns fortfarande kvar i det här landet ... tack och lov!
    Gomorron :-D

    http://www.metrobloggen.se/stattin

    KAT

    20 februari 2011 14:40

    Tack för titten:))
    Jo jag tror att vi fortfarande har kvar yttrandefriheten kvar.....*ler*

    God morgon på dig med

     
    Mia Bella & Puma

    Mia Bella & Puma

    20 februari 2011 15:38

    Nu är bloggen uppdaterad:-) Kram från oss:-)

    http://www.wahlstrom.dinstudio.se

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av KAT - 24 mars 2013 14:50

        Jisses vad detta år har gått fort det känns som igår som valparna låg i lådan och diade. Men det har gått ett helt år nu.....Och de rackarna har fyllt 1 år!! Grattis önskar flocken Thorén       Grattis också till B´Mixa som till...

    Av KAT - 18 februari 2013 18:31

    Flocken Thorén        Januari 2011 har blivit februari 2013 - Foten är inte helt återställd efter detta!     April 2011 har blivit februari 2013 - Totte kan själv nu!     September 2011 har blivit februari 2013 - Samma diagnos ingen sk...

    Av KAT - 31 december 2012 23:45


     

    Av KAT - 12 november 2012 18:24


    Det är så fantastiskt att gå promenad med hundarna i det krispiga vädret och höra löven prassla under skorna!   Denna blogg ligger ganska långt ner på prioriteringen i mitt liv just nu. Men vem vet när den ges plats igen ...

    Av KAT - 6 oktober 2012 20:04

    Hösten är ju helt fantastiskt underbar! Finns det något vackrare än löven på hösten och snön på vintern? *love*   För ganska precis ett år sedan var jag på Mickelmäss och hittade de gamla bilderna därifrån, se (och njut)                ...

    Katarina Thorén

    Kalender

    Ti On To Fr
      1
    2
    3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24
    25
    26 27
    28
    <<< Februari 2011 >>>

    Klickbart

    Läsvärda bloggar

    Må bra saker

    Hundbloggar

    Instruktörer

    Låsta inlägg

    Detta har vi gjort

    Äldre inlägg

    Antal läsare sedan v.40 -10

    Website counter

    Ovido - Quiz & Flashcards