Kat och hundarna

Alla inlägg under oktober 2011

Av KAT - 31 oktober 2011 21:36

I lördags tog jag min Svarta Änka (Bilen) till Katrineholm för att lämna Ettan där en vecka. Pappa tyckte tydligen att hon hade varit så duktig och klarat certprovet så det var dags för semester. Inte mig emot åkte jag och lämnade henne, det är alltid skönt att vara hundfri! Jag saknar dem men att vara fri är skönt för det är så sällan.

På lördagskvällen åkte jag in och jobbade galen som jag är.....Satt där till klockan 23:00   


Igår var det söndg och jag hade inte ens glömt att ställa om klockan *imponerande*

Eftersom man ska njuta utan hundar och göra roliga saker så var jag hemma hela dagen och städade, jag verkar ha missuppfattat allt?! Nu är det bara badrummet kvar men inte idag:=)


Idag hade jag fått ett brev från Försvarsmakten på golvet när jag öppnade ytterdörren, när jag öppnade kuvertet så fanns där detta brev:

Du är antagen som Hundförare och kommer att placeras i S:t Eriks Insatskompani. Jo man tackar.....

KUL:=)

 


Efter jobbet så tog jag pappas fina bil och åkte ut till Tyresö och Catrine för en promenad i det fina vädret.

 

Där strosade vi runt på löpspåret och snackade goja vilket alltid är trevligt!


Sen nu på kvälle möttes jag och Nina upp för mat i Kista Galleria och en bio.

Jag rekommenderar inte Contagion!!


Veckans Horoskop Skytten

Vecka: 44 (2011-10-31 - 2011-11-06)

Du känner för att kasta dig ut i nya äventyr och lämna det gamla bakom dig. Under veckans gång kommer atmosfären att förändras inför dina ögon. Det nya som materialiserar sig är något helt annat än det du normalt är van vid, men du har ändå inga problem att anpassa dig till det. Förmågan att anpassa dig ligger i din natur.






Av KAT - 28 oktober 2011 22:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av KAT - 26 oktober 2011 19:29

    

 

Dagens Horoskop!

Skytten (2011-10-26)


Du söker sanningen. Fundera över vilka värderingar du har här i livet. Vad är det som är viktigt?

Av KAT - 24 oktober 2011 21:13
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av KAT - 24 oktober 2011 20:06

Året var 1995 och jag köpte min allra första egna hund. Jag hade tittat länge på olika raser och jag valde mellan Berner Sennen hund och Rottweiler (fråga mig inte hur jag tänkte).

Det blev i alla fall en rottweilertik från Deminas kennel som skulle heta Kajsa.

Åhh vad jag var lycklig som nybliven hundägare till henne blott 21 år gammal utan erfarenhet alls.

Men vad sjutton jag gjorde mitt bästa för att hon skulle må bra!

Vi åkte på kennelläger och träningar.

Jag kommer ihåg ett kennelläger som jag skulle åka på när Kajsa kanske var 6 månader?

Väl där så satt vi alla hundägare och pratade om våran vecka framför oss med massor av hundträning och trevligt sällskap. Då kom det en kille med sin stora biffiga rottishanne och jag kommer ihåg att jag tänkte - wooooww vad tuffa de ser ut! Hunden var snygg likaså ägaren!

Han satt där i sina M90 byxor och lika snygg som föraren var lika trevlig verkade hunden vara!

Där startade min önskan att få en tuff tjänstehund inom Förvarsmakten, tänk vad ballt att få en merit i stamtavlan och ha en alldeles egen tjänstehund! Jag började kolla runt lite senare vad som krävdes för att få en certad bevakningshund och hur man skulle komma dit.

När jag läste på om bevakningshunden och vad den gör för nytta så blev jag mer och mer intresserad.......


Tiden gick lite och Kajsa passade inte som bevakningshund eftersom hon var döv från födseln.


Jag köpte en till hund cirka ett år senare hon kom från samma kennel och hette Maja, min plan att få en militärhund fanns med redan från början sen gjorde jag kanske inte så mycket åt den drömmen just då?


Åren gick igen och jag kom fram till att Maja inte heller skulle passa som bevakningshund eftersom hon var en rädd liten dam.


Ja ha två rottisar och ingen bevakningshund......Det var kanske inte menat ändå?


Året var nu 2006 och jag ville ha hund igen, jag började kolla på omplaceringshundar och eftersom jag kan vara lite (för) snabb ibland så åkte jag och kollade på en rottishanne på 1 år som låg ute för omplacering.

Jag ventilerade inte ens denna tanke med min dåvarade sambo utan gjorde allt på mitt sätt, med andra ord åkte och hämtade hunden för att ha honom på prov i ett par veckor.

Japp och så var man fast med honom och han blev min (hunden alltså) sambon kastade jag ut efter en stund!

Garp blev min tredje rottis dock min första omplaceringshund......


Och med honom kom jag till ett anlagstest för bevakningshund. Garp klarade alla delmoment på anlagstestet UTOM skottprovet. Med andra ord min tredje hund som jag så gärna skulle vilja köra upp som bevakningshund.

Men det gick inte denna gång heller. Så där nära hade jag aldrig varit tidigare, men en bevakningshund kan och får aldrig vara skottberörda. (Militären skjuter ju lite grann)

Då var det bara att gräva ner sig en stund igen och ta på sig "tyck synd om mig koftan"


Ja och nu gick åren igen och 2009 köpte jag min allra första Malinoistik Ettan. En ny ras och nya möjligheter?

När Ettan var 1 år började vi en bevakningskurs och hon klarade anlagstestet, jisses är detta sant ska jag få min allra allra första bevakningshund nu äntligen?

Vi tränade på från oktober 2010 - September 2011, det tar drygt ett år att lära hundarna allt det här.

Vi har verkligen tränat och legat i under denna period, helgerna har varit uppbokade och kvällarna likaså.

Sen kom dagen i september då det var dags för certprov, skulle allt hålla hela vägen fram?

Allt gick strålande MEN Ettan missade spåret dag 2 och det var ju tråkigt för det kändes verkligen som att snubbla på mållinjen.

Jag visste att det skulle vara ett nytt certprov i Oktober på Gotland och jag fick en plats på det, det var många turer fram och tillbaks om jag skulle åka eller inte. Jag beslutade mig i alla fall till att inte åka utan ta det lite längre fram. Men alla människor kan väl ändra sig eller hur? Sagt och gjort jag beslutade mig för att åka i sista sekund.

I fredags anlände jag till Gotland och på lördagen - söndagen var det certprov.

Jag tänker inte gå i detaljer utan jag tänker bara säga:

VI FIXADE DET!!!!!

Ettan är numera Försvarsmaktshund.

Kan ni tänka er 16 års väntan är över, jag har äntligen fått min allra allra första bevakningshund!

Undra om jag kommer bli lika cool som killen i M90 brallorna?


 


Dessa tre apporter betyder ganska mycket för mig!

De betyder att Ettan klarade provet.......


 


Nu ska jag träna hund när JAG känner för det framöver utan måsten och krav!


Jag vill passa på att tacka Nina för alla otroliga tips och träningstillfällen som vi har haft under denna period och hur vi har byggt upp henne i spåret och pratat om hur vi ska få henne lugn i basen.....

Jisses det höll hela vägen hem denna gång......


       


Jag är såååå lycklig och såååå trött nu!!!


    Tack till mina vänner på kursen, det har varit en rolig tid!


 












Av KAT - 20 oktober 2011 20:29

Vilka härliga människor jag har runt mig! De ger mig energi och uppskattning för den jag är. Att bara få ha ärligt goda vänner runt sig är värt så mycket mera än de falska som man inte kan lita på i vått och torrt.


Vad är vänskap för dig? 


Vänskap är för mig när man kan skicka sms när som helst på dygnet bara för att fråga hur det är och inte för att be om tjänster :)
Väskap betyder mycket för mig. Men jag klarar mig lika bra utan det om vännerna inte är bra vänner.

Det gör inget om man inte hörs av på ett tag, bara man inte glöms bort.


En bra vän kan du berätta allt för i förtroende!

Jag kan ärligt säga att JAG har bara en eller kanske två vänner som jag kan berätta ALLT för i förtroende!


Idag har jag i alla fall fått så många goa ord av flera personer att jag nog rodnar lite grann, jag kan villigt erkänna att jag har lite svårt att ta in allt.

Men jag jobbar med det:=)


 


Ikväll har jag fått så mycket service att det är helt fantastiskt!

Medans jag satt i köer från Globen så åkte Nina till Barkarby och la ett 1000 meters långt spår till mig & Ettan i regnet och mörkret.

Ärligt talat vilka vänner gör sånt?

JO det finns bara EN och det ÄR NINA!!!   

Jag kom till ett spår som hade legat 90 minuter och kunde bara bli påvisad och sen var det bara att tuta och köra...... 


Nu är vi äntligen hemma efter en lång dag på utbildning


 


Dagens Horoskop - Skytten!

En resa verkar lovande! Du vill pröva dina vingar.

En kurs av nåt slag kan också stå på programmet.....











Av KAT - 19 oktober 2011 19:51

   

Ettan har en kvalitévecka med mig nu, Garp är som sagt nere hos pappa på SPA!

Hon tränas varje dag på jobbet med att vara uppbunden 5-6 timmar!

Det går jättebra, hon hånglar även upp några kollegor som slinker förbi på morgonkvisten.....  


Sen har jag kört spårupptag och korta motivationsspår, jäklar idag hade jag behövt handskar till spårlinan!

Jag tror att jag har rätt träningsplan när jag kör motivation med henne, för att jag tror att utan motivation = Sämre arbete!

Idag fanns det INGET att klaga på alls, till och med svansen viftade hela spåret, den brukar hon inte vifta sååå där mycket med.

 

Nu ska den nöjda matten ha en riktigt skön myskväll med mallefjenten!





Av KAT - 15 oktober 2011 20:46

........Jag har ju en länk till mina gamla inlägg som jag skrev för ett år sedan.

Det är alltid lika kul att läsa vad som hände just då i mitt liv.

Idag går det att läsa om Ettans första träningstillfälle på tjänstehundskursen.

Då tänkte jag att hon ALDRIG kommer lära sig att vara tyst när hon är uppbunden med andra hundar.

Det har varit en jobbig resa detta år med allt vad det innebär!

Ettan har lärt sig att vara lite mera passiv när hon är uppbunden trots saknaden av mig.

Men jag kommer alltid få kämpa med hennes separationsångest hela livet.....


Kan jag lära henne att det INTE är farligt så kommer hon bli bra!


Just nu är jag på landet och terroriserar min pappa hela helgen!

Igår var jag en trött liten människa och jag sov tidigt, idag har jag sovit massor också. Då blir frågan varför är jag så trött?

Jag har dock en liten aning......;=)


Imorgon åker jag och Ettan tillbaks till verkligheten igen men Garp får stanna på SPA i en vecka till på landet. Han kommer nog trivas som fisken i vattnet när det nästan är fri tillgång på godis och ben! Inga regler och en massa vila i sängen på värmemadrass. Stackars lilla han:=)


Jag har som sagt köpt ny bil och jag är nog lite kär i den, så ikväll var jag rastlös att jag åkte på en tur med den till Katrineholm för att köpa GODIS!!

Så det var jag, min härliga Black Beauty och Melissa Horn i högtalaren!

Fan Nina jag kommer nog inte gnälla när vi åker på läger framöver.....*asg*

Jag kommer väl älska att köra bil framöver? Jag som inte tycker det är så kul, men en människa kan väl ändra sig?

Gud förbjude mig:=)


Ha en underbar lördagkväll alihopa, ta hand om varandra!








Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards