Kat och hundarna

Alla inlägg under januari 2012

Av KAT - 31 januari 2012 07:22

En av tre svenskar överväger lämna Facebook

Stör sig på uppdateringar

It's complicated.

Att du får en massa digitala tummar upp innebär inte nödvändigtvis att folk gillar dina statusuppdateringar på Facebook.

"Minns världen innan Facebook; när människor fotograferade sin latte, FRAMKALLADE 200 kopior och skickade till 200 flyktigt bekanta i KUVERT", skrev en samtidskommentator på Twitter.

”För mycket om allt varje dag”

Nej, en så analog förlaga till Facebook existerade aldrig. Och faktum är att många verkar sakna tiden när folks fikavanor oftast lämnades åt fantasin.

Enligt en ny undersökning har var tredje svensk under de senaste tre månaderna funderat på att radera sitt Facebook-konto – och det som stör dem mest är människor som "publicerar för mycket om allt varje dag".

Unga män skeptiska

Det är kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe som har låtit 7 200 personer i åldrarna 18 till 65 år svara på frågor om sociala medier. Undersökningen genomfördes i december 2011 och deltagarna kommer från Australien, England, Frankrike, Japan, Kanada, Kina, Tyskland, USA och Sverige.

Mest skeptiska till Facebook säger sig unga män vara. Närmare hälften av de svenska männen mellan 18 och 35 i undersökningen har övervägt att logga ut för gott. Återstår att se hur många som faktiskt gör slag i saken.

Avslutar förhållanden

Anmärkningsvärt är att tolv procent av alla män mellan 18 och 24 i undersökningen säger sig ha avslutat ett förhållande genom Facebook.

70,9 procent av de svenskar som deltog i undersökningen är aktiva medlemmar på Facebook, och besöker därmed sajten minst en gång per månad.


 

Vilket av följande är mest irriterande på Facebook?

Vänner som skryter i sin status: 5,8 %

Vänner som klagar i sin status: 3,5 %

Vänner som publicerar tävlingar de deltar i: 4,6 %

Vänner som publicerar vilka spel de spelar: 11,8 %

Vänner som publicerar för många bilder på sina barn: 2,8 %

Vänner som publicerar för många bilder på sina husdjur: 1,2 %

Vänner som publicerar vad de lyssnar på: 1,9 %

Vänner som publicerar för mycket om allt varje dag: 29,4 %

Vänner som inte kan stava: 2,8 %

Vänner som kommenterar när du stavar fel: 1,1 %

Vänner som uppdaterar sin status för ofta: 2,1 %

Tekniska problem (uppladdningstid etc.): 16,6 %

Annat: 16,2 %

(Källa: Cohn & Wolfe)

Av KAT - 27 januari 2012 22:21

                  

Träning......

Träningsvärk.......


    Jobb

  Underbar sushilunch.......

  God mat hemlevererad av Middagsfrid......


  Ooppss alldeles för få timmar över


  Snart kommer såna här bebisar


  


Jag behöver nu sova lite för att återhämta mig efter den gångna veckan!

Imorgon hundträning och tacomiddag med brorsan ska bli trevligt!


Av KAT - 25 januari 2012 14:45

.....Prisa gud för lönen......


  



Av KAT - 22 januari 2012 17:30

Jisses vad svårt det var det här med lägenheter!

I går var jag och kollade på en visningslägenhet i Mariehäll. Hela området är ett stort bygge just nu men jag tror att det kommer bli ett trevligt område när allt är klart! Det som hände efter visningarna som var både lördag och söndag var att då var det dags för rankningar.

Men herregud finns det någon som kan hjälpa till?

Är det sol på balkongen?

Är det uteplats mot gatan?

Är det svårmöblerat?

Högt upp längst ner?

Storlek?


Denna gång vill jag verkligen känna "Här vill jag bo" känsla i kroppen när jag flyttar!

Jag rankade först läget så klart sen tittade jag på hur solen finns på antingen uteplats eller balkong och planlösningen......

Nu är det bara att hålla alla tummar, tassar och tår   


Av KAT - 21 januari 2012 13:48

Jag tycker ju det här med kroppen och vad den kan utföra är väldigt intressant!

Vi kan pressa våra kroppar till oanade dimensioner och ibland behöver våra kroppar lite mjukhet också.

Därför kommer jag kombinera militärträning med yoga i 12 veckor och se vad det blir för resultat och effekt!

Jag har valt medicink yoga som träningsform, detta kommer bli väldigt kul att lära sig framöver!

Jag gick på första passet i tisdags och på tisdag är det dags igen för 60 minuters yoga.


Alla kan yoga!

Oavsett ålder och fysik, tidigare erfarenhet och smidighet. Du kommer precis som du är, det finns inget tävlingsmoment i yogan utan du strävar efter att göra övningarna efter dina förutsättningar.

Programmen består av medveten andningsträning, mjuka fysiska övningar, avslappning och meditation.

Den medicinska yogan ger effekt på stress, blodtryck, smärta, sömn, hormonella obalanser m.m

 

Yoga är en kraftfull metod för att skapa hälsa, fysiskt, mentalt och emotionellt.

I grunden handlar medicinsk yoga om att gå förbi enskilda symtom och istället direkt fokusera på ditt centrala energisystem, för att förstärka din självläkande förmåga som finns inom dig.

De yogiska övningar du arbetar med har till syfte att skapa balans i kropp och sinne.

Medicinsk yoga utgår från dig och dina behov, vilket innebär att övningarna anpassas till dig oavsett hur sjuk, stel och orörlig du känner dig går det alltid att utöva yoga. ​

Institutet för Medicinsk Yoga, IMY har utvecklat den medicinska yogan som testats vid svenska forskningsprojekt vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus för hjärtproblem, stress, sömnproblem, högt blodtryck, smärta och vid rehabilitering av sjukskriven personal.

Den medicinska yogan kommer ur den klassiska Kundaliniyogan som är en ursprunglig yogaform med rötter inom den tantriska traditionen, det äldsta yogasystem människan känner till.


Miltärträningen är kanske inte riktigt lika snäll mot kroppen som yogan och den rackarn kommer dra igång på måndag och hålla på i 12 veckor.

Militärträningen är dock grymt bra på att bygga upp ett rejält pannben och den ger en endorfinkick som är svår att beskriva. Det måste upplevas!


Jag har fått många frågor varför jag har gått ur fejjan och det finns egentligen bara ett svar:

Alldeles för mycket tid som går åt till dynga! Gör ett test själv och gå ur fejjan i 7 dagar och kolla hur beroende du egentligen är? Vill du logga in hela tiden för att du är nyfiken? Tål att tänkas på........

Eftersom jag nu har mycket mera tid över eftersom fejjan upptog alldeles för många timmar per dag så tillbringar jag mindre tid framför datorn vilket har resulterat i att min musarm har blivit mycket bättre och skuldrorna likaså.

Win win situation?


Har det hänt något på hundfronten? Ja det största som har hänt nu är att Ettan är parad med Unix och väntar valpar. De små liven är beräknade till 10 Mars!

Då kommer det kanske några fler såna här småänglar? Eller vad säger jag? Myy good, det är sååå skönt att valptiden är över! Jag är inte så mycket för just den tiden.

Jag är ute och går ganska ofta vid Barkarby och där är mina hundars frizon till bus och roligheter!

Där får de leka med tennisbollar men jag fattar snart inte vad det är som händer?

Båda två är totalt ursoppiga på att hitta bollarna, så behöver ni tennisbollar åk dit och leta. Hittar ni några så vet ni vart de ska skickas   

  

Garp i "sin" soffa!


  





Av KAT - 14 januari 2012 11:55

Jag fick min hyresrätt här i Vällingby via bostadsförmedlingen för cirka 18 månader sen.

Jag hade inget annat val än att ta den när jag fick den pga. min dåvarande boendesituation.

Lägenheten här är jättefin och allt är nytt och fräscht men jag har en lägenhet som är väldigt svårmöblerad och jag har hela tiden känt att detta bara är en "mellanlandning" innan jag hittar något lite bättre där jag känner att här vill jag bo.


Jag har anmält mig hela tiden till lediga lägenheter på Lidingö men inte fått något napp alls.


Men nu har jag äntligen fått kallelse till visning i Mariehäll, Bromma.

Det byggs för fullt i det området och kommer bli en liten egen stadsdel när allt är klart.

Svenska Bostäder kommer att bygga 300 bostäder i Annedal, det nya bostadsområdet som ligger i stadsdelen Mariehäll, på gränsen till Sundbyberg. Byggstart skedde under 2009.

Annedal ska också bindas samman med Marabouparken som nyligen utsågs till Sveriges vackraste park. Kvarteret Kusin Vitamin med 113 lägenheter är Svenska Bostäders andra byggetapp i den nya stadsdelen Annedal. Lägenheterna har genomgående ekparkett förutom i hallen där det är klinker. Badrummen har kakel och klinker samt är förberedda för tvättmaskin och handdukstork.

Alla lägenheter kommer att ha markterass eller balkong. De lägenheter som nås via galleriagång har uteplats i samband med galleriagången. I närliggande Sundbyberg finns tunnelbana och pendeltåg. I Sundbyberg och det nya shoppingområdet Bromma Blocks finns det ett stort utbud av service.


De lägenheter som jag har blivit kallad till är:


39 st. lägenheter på 66-80 kvm i vanliga bostadskön. 3 rum och kök.


4 st. lägenheter på 83-92 kvm Interna byteskön 4 rum och kök.

5 st. lägenheter på 75-78 kvm Interna byteskön 3 rum och kök.

7 st. lägenheter på 59-65 kvm Interna Byteskön 2 rum och kök.


När visningen har varit nästa helg så måste jag ranka ordningen 1 till 55 och det blir inte lätt kan jag lova.

Jag har skrivit ut alla lägenhetsritningar och visst jag har några favoriter men det är svårt!


Om jag har tur så blir det inflytt till sommaren   


Då kanske jag får montera ihop mitt köksbord igen???

Hi hi hi läs länken nedan........

http://katarinathoren.bloggplatsen.se/2010/08/17/3413563-historien-om-koksbordet/



Av KAT - 8 januari 2012 19:01

Nu är helgen slut och jag har precis kommit hem efter en liten tripp till Kalmar och parning av Ettan.


Lördagen började med att Ettan fick åka till sin man À Unix och han hade minsann både vattenkammat sig och tränat sig snygg inför detta bröllop. Annat var det med Ettan hon hade inte ens duschat   

Det var inte direkt kärlek vid första ögonkastet men vid andra så var saken biff.....

Slampa som hon är min lilla prinsessa släppte hon mer än gärna till!

Dagens första hängning varade i 50 minuter!!


Idag blidde det också parning och dagens hängning varade i 70 minuter!!! Jag kan lova er att 70 minuter är länge med två hundar som sitter fast i varandra varav den ena tyckte att det räckte efter 40 minuter.

Ettan brydde sig inte nämnvärt utan det var mannen som tyckte att det räckte, Ettan hade inte riktigt tid med honom utan hon stod mest och kollade på katten som strök omkring oss samt hästarna i hagen bredvid.


Tyvärr måste Ettan få komma med ett erkännande till Unix

- Jag har redan hittat ny kille och jag vill ha skilsmässa......

Eller förresten jag kan ta er båda!


Slirrisar fröken Ettan


 

Av KAT - 5 januari 2012 16:36

 


Imorgon åker familjen Thorén på ett äventyr till Kalmar.

Det ska packas och fixas innan färden ner........

Men det viktigaste är nog ändå att få med sig Ettan för hon ska ju paras i helgen hos sin uppfödare!


Så om cirka 8 veckor blir hon förmodligen mamma   

Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Skapa flashcards