Kat och hundarna

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Jag är kär!

Av KAT - 18 september 2011 15:14

Denna helg har det varit certprov för mig & Ettan!


Igår lördag började provet kl. 08:00 ute i Rosersberg.

Vi började med hantering av alla hundar där alla 5 ekipage blev godkända!

    

Sedan var det dags att lämna bort hundarna för basträningen.    

Basträning = Man binder upp hundarna med några meters mellanrum, de har varsin koja där de ska sova och den ska även skydda mot vind/regn m.m

De ska "boa" in sig där och under certprovet ska hundarna bo där från kl. 08:00 lördag till 16:00 söndag. Vilket är många timmar.

Hundarna ska kunna slappna av och ta det lugnt!


I basen måste det ju självfallet finnas folk som kollar till hundarna så därför finns det ett militärtält i mitten av basen så hundarna bor med basvakter under denna tid. Våra basvakter var helt underbara!!! Fredrik och en tjej (jag har glömt namnet) skulle passa våra hundar hela helgen.

De skulle ge dem mat, rasta dem och leverera hundarna till oss när det var dags för de olika delmomenten.

Det är tufft för hundarna att bo ute med okända människor och andra hundar men också att få bli levererad till husse/matte för jobb OCH SEN tillbaks till basen utan husse/matte är jobbigt för de flesta hundar.


Sedan var det dags för patrullering 1000 meter där hunden ska ta ljud och vindmarkering från skogen.

 

Hunden ska alltså känna vittring av en människa i skogen och markera det. Likaså ljudmarkera en människa som går i skogen.

Ettan var helt fantastisk på patrullstigen igår, hon gjorde en sådan fin ljudmarkering att jag höll på att tappa henne helt.

Hon kastade sig ut och stod och lyssnade länge och väl.

Sedan fortsatte vi och hon tog vindmarkeringen bra. Då bara kände jag att Ettan har blivit så duktig! Jag fick beröm av domarna att hon gjorde ett fantastiskt jobb under vindmarkeringen för hon skiftade mellan vind OCH ljud pga. svampplockare i skogen. Det hör tydligen till ovanligheten att hundar skiftar. Då blev jag stolt som en tupp!   

Efter patrulleringen skulle hon bli skickad till basen igen för lite vila och uppladdning inför nästa delmoment - Fast bevakning i mörker.

 

Då sitter alla ekipage bredvid varandra och det går två figuranter emot oss från 150 meter inne i skogen.

Ettan markerade dem innan de hade kommit till 125 meter.

När det delmomentet var klart så gick det nog inte att prata med uppkäftiga mig!

Min hund är ju bäst och jag gick och småsjöng.....Trraaallallaaaaa......

Min nervösa mage kändes nu mycket bättre och var såååå glad och lycklig, stolt jaaa you name it!

Sen var lördagens delmoment över för oss hundförare, men hundarna skulle sova ute i bas hela natten. Jag lämnade över Ettan till Fredrik och vi andra åkte till huset där vi skulle sova.

Jag sov på ett skitigt trägolv och vaknade nog till och från hela natten, så liiiite sömnbrist finns nog i kroppen?!

     

I morse var det uppstigning och det som fanns kvar på certet var 1500 meter spår med 4 föremål som ska med in.

MEN för att bli godkänd så behövs 1 apport och 1 slutapport.

  


Vi blir förpassade till upptaget, hon tar det galant! Vi sitter i 5 minuter och väntar (som man måste på certprov) innan hon får tuffa iväg på sitt spår.

Sen hör jag "du kan sela på din hund" yes tänkte jag NU kör vi, mållinjen är framför oss.......Hon spårar som en gud första biten sen fick hon ett tapp och hade svårt att hitta hem därifrån, men det gjorde hon och vi fortsatte spåret.

Men va fan inga pinnar på 40 minuter? Inte bra stressen ökar i min kropp rejält, jag berömmer henne och vilar henne en kort stund. Vi fortsätter och då hittar hon ett plastföremål jag lägger det i ryggsäcken och vi fortsätter.

YES TÄNKTE JAG!!!

Hon får ett tapp till och då snurrar det rejält i kolan på henne.....

Men vi kämpar på i skogen nu vet jag ju att jag bara behöver slutapporten så är vi hemma. Tiden fortsätter upp emot 60 minuter och då tänker jag jobba mig hemåt och chansa på att hon får vittring på slutapporten vilket hon fick!!!!

YES!!!! Vi klarade oss, 1 apport och 1 slutapport.

(Trodde jag)


Väl hemma tillbaks i basen så ser alla lite deppiga ut men jag är ju glad för vi klarade det ju.

Hur gick det frågar domaren?

- Jo 2 apporter in sa jag.....

- Men du hade ju bara slutapporten inrapporterad?

- Nä svarade jag, jag hade 2.....

- Ja men var den lilla numrerad?

- Inte vet jag, jag la den i ryggsäcken och fortsatte spåra....

- Hur såg den ut?

- Ja, den var blå och ser ut som en dragkroksskydd svarade jag.


Då ser jag hur ena provledaren skakar på huvudet åt mig och visar att de inte har lagt ut någon blå sak i mitt spår.......


NEJ, skojar ni?? Har Ettan markerat ett extra föremål som inte tillhör spåret???

- Ja tyvärr.....

- Men får jag fortsätta och gå tillbaks, det finns ju tid kvar?

- Nej tyvärr du har missat.


Men handen på hjärtat är det riktigt tufft att snubbla på mållinjen som vi har gjort idag, provet är tufft för hundarna och sover de inte bra på natten och laddar batterierna ordentligt så orkar de inte hela vägen fram i mål.

Idag snubblade vi på mållinjen!

Av 5 hundar blev 3 hundar underkända och 2 hundar godkända!

Ett stort grattis vill jag säga till er som klarade provet.........GRATTIS!!!!


Det har varit en jätterolig helg som också har varit välorganiserad in i minsta detalj! Tack till alla domare, figuranter, provledare, basvakter och spårläggare utan er skulle vi aldrig kunna ha denna helg!


Sen hade vi också världens bästa Domare "Dojjan" & Kicki - VILKA UNDERBARA människor.....


Jag pratade med dem imorse och då skojade jag och sa:

- Kan ni ta bort den här känslan i magen?

- Vilken känsla frågar Dojjan?

- Du vet precis vad jag menar svarar jag.....

- JA HA DU ÄR KÄR? Säger Dojjan till mig! Den känslan?

- Men va fan JAG ÄR JU NERVÖS!!!


Vi har skrattat hela helgen och haft väldigt trevligt!

"Dojjan" du är verkligen en färgklick i tillvaron och jag blir alltid sååå glad av dig!



Tack Monika för allt du har kämpat med inför detta prov!

Du åk hem och vila nu och pyssla om mannen och de håriga i familjen!


Kraaaaaam















 
 
saajaajaa

saajaajaa

18 september 2011 16:41

Men fyyyyyyyyyy va ruttet att missa :( men ni kommer igen för man får väl göra om? (har noll koll) Hoppas iaf att ni får det!!

Kramar

http://www.kiinaxx.se

KAT

20 september 2011 10:40

Ja med tanke på att hon var grymt duktig på allt:( Men miss av föraren får såna här konsekvenser:((

Kram kram

 
Ullis

Ullis

18 september 2011 17:19

Meeen, va faaan! Så synd när det har gått så bra hela helgen. Dojjan är härlig!!!

http://www.123minsida.se/ListaavMidalvaland

KAT

20 september 2011 10:41

Ja eller hur:)
Men en helg med Dojjan är ju aldrig fel.....

Kram

 
Ninz

Ninz

18 september 2011 18:43

Du har fixat det ändå, för du fixade det! Du & din Doris är ett underbart radarpar så otroligt duktiga! Du kommer bara att bli mer kär för var dag som går *lycka*
Kram till dig ° din fina fina Ett(r)an :D

http://ninz.bloggagratis.se

KAT

20 september 2011 10:42

Ja men visst har jag? Hon ska ju markera saker som luktar människa??!!
Kram kram

 
Ingen bild

Anneli/Lotus

18 september 2011 19:37

Ni är bara så duktiga så ni tar det nästa gång det är jag säker på, det är verkligen en tuff pärs för förare o hundar under certprovet. Duktigt jobbat och ta igen dig nu ordentligt det brukar man behöva. Kramen

KAT

20 september 2011 10:42

Jag ska försöka i alla fall:)

Kram kram

 
Ingen bild

Anna & Martin

18 september 2011 20:21

Nej vad synd, det var verkligen att snubbla på mållinjen!! men ni fixar det galant nästa gång. :-)

KAT

20 september 2011 10:43

Ja vi snubblade verkligen på mållinjen:))

 
Lindha

Lindha

19 september 2011 09:20

Kan faktiskt tycka cert-provet är en av dom svåraste tävlingarna, för det är så mkt som som ska stämma!! Men nästa gång tar ni det :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

KAT

20 september 2011 10:43

Jag ska försöka att fixa till det tills nästa gång:))
Jag lovar att jag kommer kolla numreringen på grejerna då:))

 
Ingen bild

Lena

20 september 2011 09:41

Härlig läsning av eran helg. Men så surt att falla på sista momentet..Men självklart tar ni det nästa gång, det är jag övertygad om.

Kramen
Lena å Märta

KAT

20 september 2011 10:44

Ticke tack:)
Vi hade en skitbra helg och hon har briljerat:))

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KAT - 24 mars 2013 14:50

    Jisses vad detta år har gått fort det känns som igår som valparna låg i lådan och diade. Men det har gått ett helt år nu.....Och de rackarna har fyllt 1 år!! Grattis önskar flocken Thorén       Grattis också till B´Mixa som till...

Av KAT - 18 februari 2013 18:31

Flocken Thorén        Januari 2011 har blivit februari 2013 - Foten är inte helt återställd efter detta!     April 2011 har blivit februari 2013 - Totte kan själv nu!     September 2011 har blivit februari 2013 - Samma diagnos ingen sk...

Av KAT - 31 december 2012 23:45


 

Av KAT - 12 november 2012 18:24


Det är så fantastiskt att gå promenad med hundarna i det krispiga vädret och höra löven prassla under skorna!   Denna blogg ligger ganska långt ner på prioriteringen i mitt liv just nu. Men vem vet när den ges plats igen ...

Av KAT - 6 oktober 2012 20:04

Hösten är ju helt fantastiskt underbar! Finns det något vackrare än löven på hösten och snön på vintern? *love*   För ganska precis ett år sedan var jag på Mickelmäss och hittade de gamla bilderna därifrån, se (och njut)                ...

Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards