Kat och hundarna

Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Da blaa daa blaaa daaa blaaaa

Av KAT - 21 januari 2012 13:48

Jag tycker ju det här med kroppen och vad den kan utföra är väldigt intressant!

Vi kan pressa våra kroppar till oanade dimensioner och ibland behöver våra kroppar lite mjukhet också.

Därför kommer jag kombinera militärträning med yoga i 12 veckor och se vad det blir för resultat och effekt!

Jag har valt medicink yoga som träningsform, detta kommer bli väldigt kul att lära sig framöver!

Jag gick på första passet i tisdags och på tisdag är det dags igen för 60 minuters yoga.


Alla kan yoga!

Oavsett ålder och fysik, tidigare erfarenhet och smidighet. Du kommer precis som du är, det finns inget tävlingsmoment i yogan utan du strävar efter att göra övningarna efter dina förutsättningar.

Programmen består av medveten andningsträning, mjuka fysiska övningar, avslappning och meditation.

Den medicinska yogan ger effekt på stress, blodtryck, smärta, sömn, hormonella obalanser m.m

 

Yoga är en kraftfull metod för att skapa hälsa, fysiskt, mentalt och emotionellt.

I grunden handlar medicinsk yoga om att gå förbi enskilda symtom och istället direkt fokusera på ditt centrala energisystem, för att förstärka din självläkande förmåga som finns inom dig.

De yogiska övningar du arbetar med har till syfte att skapa balans i kropp och sinne.

Medicinsk yoga utgår från dig och dina behov, vilket innebär att övningarna anpassas till dig oavsett hur sjuk, stel och orörlig du känner dig går det alltid att utöva yoga. ​

Institutet för Medicinsk Yoga, IMY har utvecklat den medicinska yogan som testats vid svenska forskningsprojekt vid Karolinska Institutet och Danderyds sjukhus för hjärtproblem, stress, sömnproblem, högt blodtryck, smärta och vid rehabilitering av sjukskriven personal.

Den medicinska yogan kommer ur den klassiska Kundaliniyogan som är en ursprunglig yogaform med rötter inom den tantriska traditionen, det äldsta yogasystem människan känner till.


Miltärträningen är kanske inte riktigt lika snäll mot kroppen som yogan och den rackarn kommer dra igång på måndag och hålla på i 12 veckor.

Militärträningen är dock grymt bra på att bygga upp ett rejält pannben och den ger en endorfinkick som är svår att beskriva. Det måste upplevas!


Jag har fått många frågor varför jag har gått ur fejjan och det finns egentligen bara ett svar:

Alldeles för mycket tid som går åt till dynga! Gör ett test själv och gå ur fejjan i 7 dagar och kolla hur beroende du egentligen är? Vill du logga in hela tiden för att du är nyfiken? Tål att tänkas på........

Eftersom jag nu har mycket mera tid över eftersom fejjan upptog alldeles för många timmar per dag så tillbringar jag mindre tid framför datorn vilket har resulterat i att min musarm har blivit mycket bättre och skuldrorna likaså.

Win win situation?


Har det hänt något på hundfronten? Ja det största som har hänt nu är att Ettan är parad med Unix och väntar valpar. De små liven är beräknade till 10 Mars!

Då kommer det kanske några fler såna här småänglar? Eller vad säger jag? Myy good, det är sååå skönt att valptiden är över! Jag är inte så mycket för just den tiden.

Jag är ute och går ganska ofta vid Barkarby och där är mina hundars frizon till bus och roligheter!

Där får de leka med tennisbollar men jag fattar snart inte vad det är som händer?

Båda två är totalt ursoppiga på att hitta bollarna, så behöver ni tennisbollar åk dit och leta. Hittar ni några så vet ni vart de ska skickas   

  

Garp i "sin" soffa!


  





 
 
Nina

Nina

21 januari 2012 19:26

Kloka kloka quinna! Om du frågar mig......så tycker jag att det var bra gjort att kliva ur ett tag, stanna upp & reflektera...vart tar timmarna vägen, vad gör jag med mitt liv, vem bestämmer.... :)
Du är en förebild för oss alla andra i alla lägen, vardag, hund, träning...ALLT!!!
Kraaaaaaaaaaaaaaaam!!!!

http://ninz.bloggagratis.se

KAT

22 januari 2012 09:27

Kliva ur ett tag? Njae det blir nog lääänge, jag var inne och gästspelade igår i 10 minuter. Kände att det där kan jag vara utan......

Kram kram

 
Ingen bild

Madde Neo Emma Krut

21 januari 2012 21:05

Yoga är bra skit! Du kommer inte bli besviken på vad det ger.
Väcker dock lite jobbiga känslor innuti som man måste bearbeta, kan va jobbigt ett tag.
Kul med Ettans valpar =)
Ha det gött!

KAT

22 januari 2012 09:29

Yoga är verkligen jättebra:=)

Kram kram

 
Ingen bild

Anneli/Lotus

21 januari 2012 22:32

Ja du har så rätt, brukar låta bli o gå in på fc i bland o gissa om man hinner med mycket annat i stället, så det är inte så dumt o hoppa över ibland. Ha det så bra..

Kramen till dig o fina flocken vilken fin bild på snuttarna..

KAT

22 januari 2012 09:30

Ja men jag trodde inte att det tog upp såååå mycket tid men det gör dt verkligen!!

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KAT - 24 mars 2013 14:50

    Jisses vad detta år har gått fort det känns som igår som valparna låg i lådan och diade. Men det har gått ett helt år nu.....Och de rackarna har fyllt 1 år!! Grattis önskar flocken Thorén       Grattis också till B´Mixa som till...

Av KAT - 18 februari 2013 18:31

Flocken Thorén        Januari 2011 har blivit februari 2013 - Foten är inte helt återställd efter detta!     April 2011 har blivit februari 2013 - Totte kan själv nu!     September 2011 har blivit februari 2013 - Samma diagnos ingen sk...

Av KAT - 31 december 2012 23:45


 

Av KAT - 12 november 2012 18:24


Det är så fantastiskt att gå promenad med hundarna i det krispiga vädret och höra löven prassla under skorna!   Denna blogg ligger ganska långt ner på prioriteringen i mitt liv just nu. Men vem vet när den ges plats igen ...

Av KAT - 6 oktober 2012 20:04

Hösten är ju helt fantastiskt underbar! Finns det något vackrare än löven på hösten och snön på vintern? *love*   För ganska precis ett år sedan var jag på Mickelmäss och hittade de gamla bilderna därifrån, se (och njut)                ...

Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards