Kat och hundarna

Alla inlägg den 9 november 2010

Av KAT - 9 november 2010 14:28

Idag har jag varit på en stressföreläsning på jobbet.

Skrämmande vad folk stressar nu för tiden.


Det finns olika stressorer man kan dela upp dem i fysiska, ekonomiska, sociala, kroppsliga eller psykologiska faktorer.

Vilka stressorer påverkar dig?


* Arbetslöshet

* Relationer

* Tidspress

* Ekonomi


Jag vet i alla fall att tidspressen kan stressa mig vissa dagar!


Exempel på stressreaktioner är: Värk i nacke och axlar, huvudvärk, magont, ont i ryggen, högt blodtryck, nedstämdhet, oro, trötthet, koncentrationssvårigheter, glömska, sömnproblem, lättirriterad med mera.


Men vi får inte glömma att det finns positiv stress som vi inte mår dåligt över, det kan vara något som du själv frivilligt söker dig till eller något som du har kontroll över och kan påverka.


Summan av kardemumman:


- Långvarig stress är väldigt farlig för kroppen!

- Lyssna på din kropp och varningssignalerna!


För att komma ur gamla vanor kan det behövas en beteendeförändring, ställ dig då följande frågor:


* Vill jag ha det så här?

* Vad stjäl min energi?

* Vad ger mig energi?

* Mina mål för att må bättre?


Stress finns runt om överallt och det är viktigt att kunna hantera den på rätt sätt.

hur kan vi då hantera stressen?


* Lär känna dig själv

* Personlig planering

* Avslappningsträning

* Motion


  


Jag har börjat börjat lyssna på min kropp, gör det du med!




Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards