Kat och hundarna

Alla inlägg den 13 mars 2011

Av KAT - 13 mars 2011 15:44

Vi var där lite innan alla andra för en morgonrunda och träning av Garp.

Han måste ju ligga i bilen alla timmar då vi har kurs, då känns det lite bättre om han har fått lite stimulans! Garp fick årets första spår!!

Det kanske var 150-200 meter långt och två vinklar.

Han gick inte så bra i kärnan idag, liggetiden var också obefintlig.

Men lycklig som få....Korv som slut och självklart den obligatoriska rullningen i snön.

Ettan fick också ett kort spår innan kursen.


Idag hade vi instruktörsbyte på kursen eftersom Monica är på skidsemester denna vecka. Istället fick vi härliga Dojjan.

Det är alltid nyttigt och bra med en annan instruktör ibland så det kommer in nya ögon och nya ideér till kursen.

Monica hade förvarnat Dojjan att vi behövde träna Bastjänst!

Hhmmm undra om hon tänkte på någon speciell hund då?   

Jag har mina aningar.....


Japp Bastjänst fick det bli och jag hade med mig ett upplägg till Ettan som jag ville pröva.

  

Eftersom min hund har det svårt i basen och går lätt upp i stress så vill jag bryta henne fortast möjliga innan det är för sent.

Idag testade jag att ha en "levande stolpe" bakom henne.

Levande stolpe menas med att hunden är uppbunden som vanligt men har en människa bakom som kan hjälpa till så hunden inte kommer ut i sträckt kedja och börjar skälla.

Den levande stolpen bryter hunden så fort den börjar låta eller går upp.

  

Idag var Mia stolpe och även jag (vi turades om).

När Mia hade åkt hem så var även Amanda stolpe och det har verkligen fungerat på Ettan.


Jag var basvakt idag hela passet och det har verkligen gått bra idag.

        

Även fast Dojjans hund Qulan inte höll med mig att vi skulle vara tysta i basen!

Qulan skällde och sjöng för alla andra hundar idag.

   

Men jag fick tyst på honom till slut!


   

Lukaz sitter och lyssnar vad de gör därborta.

   

Han försökte flörta igång lite lek med mig men där gick han bet, ligga lugnt tränar vi på nu.....Han höll inte med mig alla gånger   

  

Baschefen Nisse var också en uppviglare idag. Han försökte få igång lite lek och dansade lite med frambenen för att jag skulle komma dit.

Men sörru Nisse nu tränar vi bas....MAO ligga lugnt och fint......  

  

Ettan låg fint (på detta kort)

Ha ha ha men hon skötte sig faktiskt väldigt bra idag och se den levande stolpen är inte bakom henne längre.....

Vi började med den men sen i slutet kunde "den" faktiskt stå i mitten och grilla korv.

  

Tänk vad gott det kan vara med "äckliga" hot dogs!

Vi hade dukat upp med korv, bröd, läsk, räksallad, gurkgegga, senap, ketchup och rostad lök så oss gick den fasiken ingen nöd på idag!

Jag tror nog att jag ska lägga in en förfrågan till Monica om inte korvgrillning ska ingå ALLA kursdagar?

Det blir ju så mycket trevligare med en korvpaus...  

  

Sen när alla andra var på patrullsträckan och tränade hund så hade ju basvakten (jag) värme hela tiden.

Det var riktigt härligt att sitta och värma sig vid glödbädden. 

I slutet av basen så var ALLA hundar lugna, ingen skällde eller gjorde något annat. Antingen låg eller så satt de bara stilla och fann sig i det....

Så skönt att se!


Ettan gick ut som sista hund i dag.

Patrullsträckan var idag kanske 400 meter och det tyckte jag var väldigt bra. Hunden hade gott om tid på sig att känna av omgivningen och komma in i jobbet ordentligt.

Ettan patrullerade jättefint idag, hon hade ALLA sinnen påkopplade!

Tog ljudet först en gång och vi fortsatte att patrullera.

Tog ljudet en andra gång och vi fortsatte att patrullera.

Tog ljudet en tredje gång och äntligen fick hon springa ut till figuranten för att få sin roliga kamp. Men vi tänkte inte på att det var stackars Linda som låg som ljudfigurant. Stackars henne hon hade blivit hundbiten i båda händerna och var rejält svullen och hade ont. Inte så lätt att kampa med en galen malle då, men Linda kampade lite och sen släppte hon.....

Jag hoppas verkligen inte att Linda har fått ondare nu pga. det.....

Sen kom Linda upp på patrullstigen och gick bakom mig och Dojjan.

Vi fortsatte att patrullera.

Dojjan hade redan innan lagt ut en sak på patrullstigen som han gärna ville att hundarna skulle markera. Han hade gömt den bakom en liten snöhög.

Ettan och jag närmade oss saken och hon markerade den jättefint, tyvärr hann jag inte riktigt med och hon lyfte upp den med munnen och la ner den igen på backen. Hade det varit en mina så hade vi nog varit grillade korvar   

Jag la ner henne och belönade fyndet.

Hon fortsatte att patrullera mot vindfiguranten, det var en ganska lång sträcka. Ettan fick syn på figuranten alldeles för tidigt då hon rörde sig. Men vi fortsatte att patrullera mot vindfiguranten trots att hon hade fått syn på henne redan. Hon plockade vinden jättefint också och fick en ordentlig kamplek med Lotta som låg vindfigurant!


Idag verkade alla väldigt nöjda med dagen och vi pratade lite efter kursen om vidare träning framöver. Vi har lite ideér som vi alla ska bolla om på lördag!


Tyvärr missade Magnus kursen idag!

Magnus jag hoppas verkligen att det har löst sig för dig.....




















Av KAT - 13 mars 2011 07:43

Med andra ord huvudvärk

  


Men inget kan stoppa våran roliga tjänstehundsträning om en timma och en kvart!


  


Ha en underbar söndag......

Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards