Kat och hundarna

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

TJH Kurs Värmdö BK ( Bas, ljudmarkeing & dold figurant) GÅNG 4

Av KAT - 24 oktober 2010 13:49

Åhh regnet det bara öser ner, åhh regnet det bara öser ner.

Så kan jag sammanfatta morgonens träning!

Det spöregnade hela tiden, sen när det var dags för hemfärd så var vi genomblöta!


Idag tränade vi följande:

* Uppbindning i bas - på samma ställe som sist vilket var jättebra för Ettan eftersom jag tränar på att basträningen ska vara situationsbunden.

Hon gick inte upp i skall någonting idag så jag är väldigt nöjd med hennes insats i regnet. Det började väldigt bra jag gick ifrån kanske till 2 meters avstånd utökade till 4 meter och sen tillbaka. Så har jag hållit på hela dagen.

Jag har idag gått tillbaks till henne varje gång hon har ställt sig upp för att mata in i huvudet att det är ligg som gäller! Hon har inte lika lätt för att ligga och skälla hela tiden.

Jag stannade i basen medans två andra hundar tränade och sen var det våran tur.....


* LJUDMARKERING - Detta var allra första gången!

Jag satte henne ner och mig i låg ställning, jag knäppte om till icke stryp och PASS PÅ......

Hon fattade inte riktigt vad denna övning gick ut på men hon ljudmarkerade vid två tillfällen. Där satt vi (jag) och lyssnade på regnet som bara öste ner.....

Figuranten rörde sig mot oss hela tiden, när övningen var slut så satte jag henne i basen igen.

Denna övning kan man göra hemma kanske vid ett löparspår, gå en bit ifrån spåret sätt hunden ner och PASS PÅ.

Kanske bakom en sten där hunden inte ser löparen men jag gör det.

Belöna minsta fokusering på ljudet.

Eftersom jag går i Ursvik motionsspår varenda dag så passar detta oss som handen i handsken.


Efter lite basträning var det dags för dagens sista övning:

* Signalövning med dold figurant

Idag hade vi finbesök av en kollega till Monica (instruktören) som hjälpte till och var våra hundars figurant.

Han lekte först med Ettan och hennes schyssta bitstock.

Sen gick jag därifrån och han gick in i skogen och blev dold.

När vi fick komma fram igen så hade Ettan bara figge + bitstock = LEKA i huvudet!

Satte henne på stigen kopplade om PASS PÅ och FÖRE i etapper fram till Farbror lek som kom fram och blev synlig sista biten.

Gissa vad..... ETTAN VANN!!!

Hon fick behålla sin stock fram till basen för att sen släppa den och bli uppbunden en stund till.

Jag måste säga att jag är väldig nöjd med träningen idag och vi åkte hem trötta och blöta! Jag skulle egentligen ha tränat lydnad efter men så blev inte fallet!

Badkaret väntade på mig!


Imorgon är det arbete hela dagen sen efter det så är det älskade NMT!

Sen att icke förglömma LÖN, denna efterlängtade lilla summa som jag har väntat på i flera veckor. Så imorgon blir det INTE matlåda utan jag ska unna mig en god sushi.


På tisdag ska Ettan operera sig så jag kommer vara hemma och vovva (Vård Av Vovve) onsdag, torsdag och fredag! Då måste jag nog hyra några DVD filmer, jag ska väl inte anstränga mig i onödan?  









 
 
Glimz

Glimz

24 oktober 2010 15:46

Snyggt jobbat brudar, ni är helt enkelt bäst!! Å näää, jag är inte gammal. Det är bara mitt bäst före datum som gått ut *asg*
Kramen :)

http://ninz.bloggagratis.se

KAT

27 oktober 2010 11:25

*asg*

 
Lindha

Lindha

24 oktober 2010 16:44

Vad ska Ettan op för ngt???
Hyra dvd i 3 dagar låter inte ansträngande :)))
Kanske träna nått då, med Garpen så klart!!!
Kram kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

KAT

25 oktober 2010 10:58

Ettan ska in på Botox och silikoninlägg:)
DVD filmerna får nog sällskap av popcorn också:)
Kram kram

 
Ingen bild

Anneli/Lotus

24 oktober 2010 22:26

Har ni börjat utbildningen till tjänstehund (Hemvärnet). Kul i så fall, Lotus o jag tycker det är så kul. Lycka till!

Kramen

KAT

25 oktober 2010 10:59

Japp vi har börjat men vi har inte gjort anlagstestet ännu.....

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KAT - 24 mars 2013 14:50

    Jisses vad detta år har gått fort det känns som igår som valparna låg i lådan och diade. Men det har gått ett helt år nu.....Och de rackarna har fyllt 1 år!! Grattis önskar flocken Thorén       Grattis också till B´Mixa som till...

Av KAT - 18 februari 2013 18:31

Flocken Thorén        Januari 2011 har blivit februari 2013 - Foten är inte helt återställd efter detta!     April 2011 har blivit februari 2013 - Totte kan själv nu!     September 2011 har blivit februari 2013 - Samma diagnos ingen sk...

Av KAT - 31 december 2012 23:45


 

Av KAT - 12 november 2012 18:24


Det är så fantastiskt att gå promenad med hundarna i det krispiga vädret och höra löven prassla under skorna!   Denna blogg ligger ganska långt ner på prioriteringen i mitt liv just nu. Men vem vet när den ges plats igen ...

Av KAT - 6 oktober 2012 20:04

Hösten är ju helt fantastiskt underbar! Finns det något vackrare än löven på hösten och snön på vintern? *love*   För ganska precis ett år sedan var jag på Mickelmäss och hittade de gamla bilderna därifrån, se (och njut)                ...

Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards