Kat och hundarna

Alla inlägg den 17 februari 2011

EP

Av KAT - 17 februari 2011 19:02

Jag har idag lagt in ett inlägg i Kennel Grindsjöns (Rottweiler) gästbok.
Jag hoppas att uppfödarna svarar mig angående detta.
Läs brevet nedanför
Hej.

Jag blir lite bestört när jag ser att Xplodera ska gå i avel.
Vi vill väl alla att Rottweilern ska vara en sån frisk ras som möjligt? Att vi alla "jobbar" mot det målet hoppas jag. Rottweilern har på senare tid fått mera utbredda fall av epilepsi vilket är väldigt tråkigt.
Så nu undrar jag hur ni tänker angående aveln på Xplodera då Strandsmedjans G-Kull har flera EP-hundar.
Om vi ska jobba bort problemet Epilepsi så kanske vi inte ska använda de linjerna i avel?


Jag blir bara rädd för vad resultatet kommer att bli.
Jag hoppas innerligen att ni inte kommer få några EP avkommor!
Det är fruktansvärt för hunden och inte minst lidandet för ägaren.


Vore tacksam att få höra hur ni tänker angående detta.
Det här är bara mina tankegångar, det kanske inte är rätt men så känner jag.


Med vänlig hälsning


Katarina Thorén med Strandsmedjans Garp


----------------------------------------------------------------------------------------------


Så här ser tråden ut på facebook......


katarinathoren.bloggplatsen.se
Jag har idag lagt in ett inlägg i Kennel Grindsjöns (Rottweiler) Jag hoppas att uppfödarna svarar mig angående detta. Läs brevet nedanför Hej.
 
för 4 timmar sedan ·  Bara vänner · · · Dela
  •  
  • Ulrika Grönman gillar detta.
    • Sid Flemström Slänga sten i glashus när man inte har mkt på fötterna. Osunt framförande. Trist.
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Nej vi har ju samma linjer i våra som oxå har Ep..Så det är ju inte skoj alls att de går i avel..Beklagar verkligen detta! Inget försvar t detta finns.
      för 3 timmar sedan ·
    • Anna Gewalt
      Vem kastar sten i glashus?
      Alla har rätt att undra och ställa frågan, det är det som gör att vi uppfödare måste svara och många gånger kanske backa och inte ta chansningarna vi ville ta. Nu vet jag inget om denna planerade kull, jag skriver ...i allmänhet. Ofta är det dock bättre att ställa frågan direkt till berörd part.Visa mer
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Evi vom hauze enzian är farmor t G kullen samt våra.
      för 3 timmar sedan ·
    • Eva Nymann Där stack hon ut hakan ordentligt. Heja Kat!
      för 3 timmar sedan · ·  1 personLaddar ...
    • Anki Jernberg Xziria har ju redan fått.. :((
      för 3 timmar sedan ·
    • Anna Gewalt Anki, i samma kull som mamma hund?
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Kimbo är pappa t våra-Jako å Kimbo är halvsyskon.. Mamma gemensam för dessa 2..
      för 3 timmar sedan ·
    • Anna Gewalt Ursäkta mig men jag fattar inte...är inte Xiria syster till X-tiken som nu ska valpar på Grindsjöns?
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Gorm är pappa t dessa tikar..
      Jako är G-kullens pappa
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Jo de är systrar.. -inget skoj!
      för 3 timmar sedan ·
    • Anna Gewalt Ok men är de helsyskon, tikarna alltså?
      för 3 timmar sedan ·
    • Anna Gewalt ok, såg nu.
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Japp efter poseija och Gorm
      för 3 timmar sedan ·
    • Katarina Thorén Sid jag förstår att du vill att Xplodera ska gå i avel eftersom hon är efter din älskade Gorm. Men du vet som alla andra att G-kullen har många problem däribland epilepsi på två hundar och Garp har allergi. Tycker du att vi ska avla vidare på sånt? Det är nedärvbart!
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Får hålla tummarna att Ep inte dyker upp för valp-köparnas skull å de små valparnas givetvis!
      för 3 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Fattar inte-varför chansa!??
      för 3 timmar sedan ·
    • Linda Thörnlund Kat du vet min inställning till sund avel & jag älskar när någon vågar stå för sin sak och kämpar för att vi ska få friskare hundar!!!!! Snygga kostymer är inte allt.
      för 2 timmar sedan ·
    • Helena Sundewall Visst de är snygga hundar.Men ska inte hälsa gå före utseendet?
      för ungefär en timme sedan · ·  2 personerDu och Ulrika Grönman gillar detta.
    •  
      Sara Benkarcik Fd Kalén
      Jag förstår ärligt inte hur man vågar? Varför man gör något sådant när man VET att det finns EP i morfar hunds kull.. Dessutom inte bara en utan fler :( Och som du säger Katarina det är inte "bara" ep utan även fler faktorer som gör en hund... sjuk!!

      Hoppas att du får ett svar på din fråga!!
      Visa mer
      för 9 timmar sedan ·
    • Anki Jernberg Tror inte det kommer ngt svar dock.. Finns väl inget försvar för denna chansning..
      för 2 timmar sedan ·
    • Madde Daleo Ånej!! Vet inte något om detta men tog inte Leif Öberg nyligen en kull på en syster X eller? Då ska man ju ställa honom tillsvars också!?
      för ungefär en timme sedan ·
    • Britt-Marie Wilhelmsson Oj då, ja det finns nog överallt tyvärr :(
      för 53 minuter sedan ·
    • Anki Jernberg Xpiria som jag skrev tidigare. Har redan fått en kull! Svarat i gästboken - som en politiker. Utan att ge ngt svar egentligen. Visste ju att det finns väl inget svar på varför man chansar på detta sätt! :(
Av KAT - 17 februari 2011 16:12

Jag måste se till att anordna tävlingar i mitt garage!

För där trivs jag så bra......

 

  

 

De sista dagarna har jag fokuserat mycket på platsliggningen.

Jag har tränat långa (5min) utan störning.

Jag har tränat korta (2min) med störning.

Jag har tränat långa med störning.

Jag har tränat korta utan störning.

Det har funkat bra och ingen av hundarna har gjort några antydningar till att resa sig.


Sen har jag kört Ettan med ingångar, bakdelskontroll och vänster om halt.

Även ett par steg med bibehållen kontakt.

Garp har gjort fjärren och massor av låååånga fria följ.


Imorgon hämtar pappa hundarna och har dem över helgen när jag jobbar natt.

Så på lördag missar jag min roliga bevakningskurs för då sover jag min skönhetssömn......  


  


Jag avslutar med en härlig vinterbild från våran promenad!


Katarina Thorén

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

För ett år sen hände detta

Klickbart

Läsvärda bloggar

Må bra saker

Hundbloggar

Instruktörer

Låsta inlägg

Detta har vi gjort

Äldre inlägg

Antal läsare sedan v.40 -10

Website counter

Ovido - Quiz & Flashcards